Bezoek aan Frank van der Weij Studio

Maandag 24 augustus 2015, 12:11 • 2712 keer gelezen

Frank van der Weij heeft een volle agenda. Ik was al langer van plan hem te bezoeken maar een datum daarvoor inplannen bleek een hele opgave. Gisterenavond was het dan zover. Klokslag 20.00 uur opende hij de deur en werd ik allerhartelijkst ontvangen.

Frank is een veelzijdig man met veel interesses. Hij produceert muziektheater en opera, maakt geluidsontwerpen in theater en concertzalen en assisteert hedendaagse componisten bij het technisch realiseren van nieuwe werken. Een onderdeel van zijn werk is het op locatie opnemen van klassieke en eigentijds gecomponeerde muziek. Vervolgens monteert en mixt hij deze opnamen in zijn eigen studio. Vaak wordt er sync aan beeld gewerkt voor film, documentaire- en muziekregistratieprojecten.

Gedurende zijn lange carrière heeft Frank niet alleen een uitstekende reputatie opgebouwd, hij beschikt inmiddels ook over een indrukwekkende collectie apparatuur. Toch zegt hij geen apparatuurfetisj te hebben. Zoals je van een echte engineer mag verwachten gaat het hem vooral om de kwaliteit van het eindproduct. Frank is met name geïnteresseerd in het maakproces van nieuw werk; wat daar ook voor nodig is.

Frank van der Weij Studio is gevestigd op IJburg, Amsterdam. De moderne studio is een eigen ontwerp in een nieuw gebouwd pand. Het geheel oogt natuurlijk met een vleugje chique. Eelco Grimm is tijdens de ontwerpperiode als akoestisch adviseur betrokken geweest. Zoals het een goede studio betaamt staat in de keuken een blinkende machine die een heerlijke espresso presenteert. De studio geeft ruim zicht op water en velden. Wanneer er niet wordt opgenomen of gemixt en het weer het toelaat, staan de grote glazen deuren open. Voeling met de buitenwereld, daglicht en uitzicht zijn aangename bijkomstigheden wanneer je lange studiodagen maakt. De glazen zijde van de controlekamer heeft een variabele akoestiek. Zijn de deuren gesloten, dan zorgt extra demping ervoor dat de akoestiek is geoptimaliseerd om in 5.1 te kunnen mixen. Tevens wordt hierdoor de ruimte volledig verduisterd. Zo ontstaat in een handomdraai een ruimte die ideaal is voor de bewerking van audio bij beeld.

Even een korte samenvatting van de studio set-up. De Pro Tools HD workstation maakt gebruik van een Lynx Aurora 16 converter, een RME M16 DA converter en een Grimm CC1 Word Clock generator. De Pro Control is recentelijk vervangen door een AVID S3. Het front van de 5.1 monitor set-up bestaat uit drie PSI Audio A21M V3. De LS en LR wordt verzorgd door Omniwave luidsprekers. Met name het laatste is een opmerkelijke keuze.

Frank: "Door de manier waarop mijn studio is ingericht en de ruimtelijke verhoudingen, is het plaatsen van conventionele surroundluidsprekers lastig. Bovendien heb ik een hekel aan surround-puntbronnen in een controlekamer. De Omniwave luidsprekers leveren door hun rondom afstraling een mooi diffuus veld op de luisterpositie. In 't begin was het spannend of de vertaling naar de bioscoopzaal zou werken. Dat was bepaald niet vanzelfsprekend. Maar het werkt uitstekend!"

Zoals gezegd heeft Frank het altijd druk maar deze avond was er tijd. En als Frank op zijn praatstoel zit, dan zit hij goed. Het werd een leuke, interessante avond waarin een scala aan onderwerpen de revue passeerde en we elkaar weer heel wat wijzer hebben gemaakt. Net na middernacht reed ik weg, nagezwaaid door mijn gastheer.

Grace Design m802
Hoewel Frank is opgeleid in audio/muziekopname heeft hij een meer dan gemiddelde kennis van film. Een eigenschap die hem goed van pas komt omdat veel van zijn opnamen tegenwoordig gepaard gaan met een filmregistratie. Frank denkt mee met de filmmensen en begrijpt welke invloed microfoonplaatsing op het beeld kan hebben. Filmregisseurs willen geen microfoons in beeld, audio engineers willen een microfoon op die ene, ideale plek. Beide onderdelen zijn doorgaans even belangrijk. Vind daar dus maar eens een compromis voor.

Het gevolg is volgens Frank dat microfoons steeds vaker op de gewenste plek worden gehangen, i.p.v. op statief gezet. Dat heeft directe gevolgen voor de kabellengtes. Met name wanneer je in grote zalen en kerken opneemt met grote plafondhoogte. Je hebt dan al snel te maken met kabellengtes van 50 tot 100 meter per microfoon. Frank heeft altijd tot grote tevredenheid gebruik gemaakt van "high voltage" gemodificeerde microfoons. Daarbij is het van groot belang de kabellengte zo kort mogelijk te houden.

Bij recente projecten, die Frank uitvoerde in samenwerking met Leo de Klerk (Bloomline) moesten de microfoons worden gehangen. Vanwege de grote kabellengte die moest worden toegepast werd steeds vaker teruggegrepen op 48V fantoom gevoede microfoons. Denk daarbij aan DPA 4007, 4006 en diverse typen Schoeps met RC active extension tubes. Dat was het moment waarop werd nagedacht over het gebruik van andere pre amps. Voor een opname van Bach Cantates leenden we Frank en Leo een Grace Design m802 high-end 8-kanalen pre-amp.

Frank: "Al tijdens de opname en het luisteren op hoofdtelefoon (AKG K-1000) bleek deze voorversterker een goede keus. De "openbaring" ontstond in de studio, toen de opname werd gemixt. Zowel de omni's als de niermicrofoons mengden natuurlijker dan te voren. Bijproducten in het audiosignaal waren zo goed als afwezig. Zonder al te veel inspanning ontstond, veel sneller dan te voren, de juiste balans, stereo- en dieptebeeld. Een mooie bijkomstigheid is dat de Grace dubbel uitgevoerde uitgangen heeft, waardoor zonder signaalverlies kan worden uitgestuurd naar een volledig gescheiden back-up systeem. Essentieel bij live opnamen."

Niet veel later investeerde Frank in een Grace Design m802.