Tjeerd Oosterhuis regelt het met Grace

Dinsdag 09 juni 2015, 17:23 • 2276 keer gelezen

Tjeerd Oosterhuis, muzikant, producer en schrijver van talloze hits, werkt het liefst vanuit zijn eigen studio in Amsterdamse (D.E.M.P.). Zijn eerste hits scoorde hij in 1996 met Total Touch. Een project waarbij hij samenwerkte met zijn zus Trijntje Oosterhuis en met Soul zangeres Berget Lewis. Dat hij na bijna 20 jaar nog altijd succesvol is laat zien dat Tjeerd de capaciteit heeft om zich te blijven vernieuwen.

Dat geldt in zekere zin ook voor zijn studio. Tot voor kort stond daar een grote, analoge mengtafel voorzien van racks vol outboard. Inmiddels vindt het grootste deel van de mix plaats in een Pro Tools HDX systeem. Maar na het afscheid van de analoge mengtafel ontbrak plots ook de monitor control sectie. En waar sluit je dan je monitors op aan en wat doe je bijvoorbeeld met de talkback? Een vraagstuk waar meer studio-enigineers tegenaan lopen.

Inmiddels algemeen bekend dat lang niet elke control room regelaar even goed klinkt. Idealiter is een controller volledig transparant. Het is van belang dat deze het DAW output signaal ongemoeid laat zodat het stereo- en dieptebeeld behouden blijft en definitie niet verloren gaat. Ook is het zaak dat een monitor controller ergonomisch goed is uitgevoerd en qua functionaliteit biedt wat nodig is.

Na deze zaken zorgvuldig te hebben afgewogen heeft Tjeerd, tezamen met zijn vaste technicus Jean-Marc Kessely, gekozen voor de Grace Design m905.

Jean-Marc hierover: "Allereerst is het natuurlijk prettig dat deze controller 3 sets monitors kan aansturen. Het niveau van de sub schakelt automatisch mee met de monitors die je op dat moment gebruikt. Ook kun je de sub eenvoudig aan en uit schakelen. Dat lijkt triviaal maar is erg handig wanneer je snel wilt vergelijken. Niet alleen de levels van de drie monitor outputs zijn via het kleurenscherm instelbaar, ook de input levels laten zich heel makkelijk kalibreren. Pro Tools is via AES/EBU en de Mac via Toslink op de m905 aangesloten. Zo maken we altijd gebruik van dezelfde ingebouwde high-end DA converter. Bovendien hoef ik Pro Tools niet op te starten wanneer ik snel een stereofile wil afluisteren. De ingebouwde SPL meter is handig maar ik zet hem maar af en toe aan, anders leidt het me teveel af. Ook een coole feature is dat wanneer je de mono switch langer indruk hij naar L-R (Links min Rechts) schakelt. Zo hoor je meteen wat je extreem Links en Rechts hebt gemixt. De een wil de TB-schakelaar vast te zetten (latching), de ander heeft hem liever momentairy (non-latching). Wij gebruiken hem eigenlijk altijd non-latching. Bij de m905 is dat via het menu heel simpel instelbaar.

Samenvattend vinden we de Grace m905 een geweldig klinkende monitor controller, veelzijdig en super makkelijk te bedienen".

http://www.tjoosterhuis.com/
www.jeanmarckessely.nl