Waarom Dante?

Vrijdag 10 maart 2017, 16:43 • 1252 keer gelezen

Met regelmaat schrijven we over Dante. Met toenemend enthousiasme. Want Dante maakt het ontwerpen en uitvoeren van audio-netwerksystemen een stuk eenvoudiger terwijl de gebruiksmogelijkheden juist toenemen.

Heden ten dage hebben de meeste professionele audiosystemen een digitaal hart. Voor de bewerking van digitale audio maken we gebruik van een computer. Computers zijn onderling verbonden via een IP-netwerk. Het is daarom niet meer dan logisch dat audiosystemen op dezelfde manier elkaar worden verbonden.

Conventionele digitale verbindingen, zoals AES, MADI, zijn point-to-point. Ze gaan van A naar B en indien gewenst met een tweede kabel weer van B naar A. IP verbindingen werken in een Cloud. Elk apparaat heeft een eigen IP adres en kan als bron en/of ontvanger dienen. Zodra een IP apparaat in het netwerk beschikbaar is, kunnen een of meer streams van dat apparaat door een ander IP apparaat weer worden opgepakt. Ongeacht waar die apparaten zich bevinden.

Zoals gezegd werken computers al decennia lang op deze manier. Waarom beginnen we daar voor audio dan nu pas mee?  De belangrijkste reden is latency. Audio is een continue datastroom en verdraagt doorgaans geen vertraging. Een tweede is de gebruikersinterface. Audiomensen willen geen switches of routers configureren om een audiosysteem in de benen te krijgen. Dat geeft teveel gedoe en maakt een systeem onbetrouwbaar. Netwerkaudio moet zogezegd plug & play zijn. Het moet het altijd doen en blijven doen.

Er de laatste jaren op het gebied van netwerkprotocollen verschillende initiatieven gestart waaronder Ravenna, AVB (Audio Video Bridge) en AES67. Maar Dante heeft voor studiotoepassingen wat ons betreft het pleit gewonnen. Het Australische bedrijf Audinate, eigenaar van het Dante protocol, houdt de touwtjes strak in handen. Dat was voor sommige audiofabrikanten aanvankelijk wel even slikken. Maar de voordelen bleken ruimschoots op te wegen tegen de nadelen. En dus gingen de meeste bedrijven uiteindelijk overstag. Het belangrijkste voordeel is dat Dante producten ook echt altijd met elkaar compatibel zijn. En wat betreft vertraging. IP-netwerken inmiddels zo snel geworden dat latency, binnen hetzelfde netwerk, eenvoudigweg geen issue meer is.

Voor studio's en broadcasters met meerdere edit-suites, studio- en/of controleruimtes, is een Dante  netwerk meestal goedkoper dan een conventionele oplossing. Geen dikke multikabels, geen dure patchbays. Gewoon wat Cat5/6 kabels, een degelijke switch en klaar is Kees. Een Dante netwerk biedt daarbij ook aanzienlijk meer mogelijkheden. Zo is elke stream in of vanuit elke ruimte beschikbaar. En zoals gezegd, een Dante systeem is flexibel. Het wijzigen van een eerder gekozen routingstructuur is een kwestie van het opnieuw instellen van de softwarematrix.

Inmiddels hebben ruim 250 fabrikanten voor Dante gekozen en zijn er honderden producten Dante compatibel. Waaronder de Lynx Aurora. Deze audio-interface kwam op de markt toen Dante nog moest worden uitgevonden. Maar ook deze HQ converter is d.m.v. een LT-DANTE insteekkaart volledig Dante compatible. Een Aurora 16 voegt daarmee in eenmaal 32 in- en outputs toe aan een Dante netwerk. Daarmee kan deze "ouwe getrouwe" nog jaren mee in het meest moderne IP-netwerk van dit moment. Over solide investeringen gesproken.

De prettige eigenschappen van Dante op een rij:

Total Recall
Na een herstart komt alles vanzelf weer in de benen. Er is geen aangesloten computer nodig om de instelling terug te zetten. Elk Dante apparaat houdt zelf zijn laatste instelling vast.

PIN
De instellingen en i/o patch van apparaten kunnen beschermd worden met een PIN code tegen ongewenste of onbedoelde aanpassingen. Zo kun je bv je surround output routing op de Aurora vastzetten, terwijl je de mic inputs van de m108 nog gewoon kunt laten routen door je assistent.

Clocking
Clocking is overzichtelijk en simpel en vereist geen aparte aansluitingen. De nauwkeurigheid van de interne clock  is erg goed. Het Precision Time Protocol (PTP) dat Dante hanteert is per definitie zeer ongevoelig voor storingen. Een externe clock kan desgewenst worden geļntegreerd maar is dus meestal geen vereiste.

Setup
Geen gehannes met IP adressen (tenzij je dat per se wilt). Dante apparatuur meldt zichzelf aan in het netwerk.

Redundancy
De meeste Dante gebaseerde apparaten, waaronder bovengenoemde twee, bieden de mogelijkheid voor interruptievrije redundantie. M.a.w., valt er een ethernet verbinding weg, dan neemt een tweede het zonder hoorbare onderbreking over.

Praten met de rest van de wereld

-       Er kan een koppeling worden gemaakt met andere audio-over-ip netwerken via AES67.
-       Dante Via: audio van apparaten zonder Dante en software routen van en naar het Dante netwerk.

Waarom verkiezen we Dante boven andere AoIP protocollen?
-       Dante bestaat 10 jaar. Het systeem is volwassen en heeft zichzelf bewezen.
-       Tientallen fabrikanten maken honderden verschillende producten met Dante.
-       Dante maakt gebruik van gewone netwerkswitches, niks speciaals nodig. Dat scheelt geld.

De conclusie is duidelijk. Wij zijn erg enthousiast over Dante. Niet alleen zijn de mogelijkheden fantastisch, in de praktijk werkt Dante eigenlijk probleemloos. Uitbreidingen zijn zeer simpel en kosteneffectief, aanpassingen aan een systeem zijn vaak met een paar muisklikken te realiseren.

Vorige week heeft collega Zip Boterbloem de nieuwe Lynx LT-DANTE getest. Je leest hier zijn verslag.




Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van uw reacties.