Studio Selles
1

Studio Selles

Met de bouw van een nieuwbouwwoning op Yburg in Amsterdam kon ik een lang gekoesterde wens verwezenlijken. Na meer dan 20 jaar werkzaam te zijn geweest als musicus en componist in de theaterwereld ontstond er behoefte om de productionele en creatieve kant van muziek- en geluidsopnames autonoom te kunnen doen, waarmee ik meer tijd en ruimte kon maken voor onderzoek en experimenten.

Al in een vroeg stadium kwam ik terecht bij Frits de Groot van Helios, die me in een orienterend gesprek direct overtuigde van zijn kennis en ervaring betreffende akoestiek. In de beginnende fase kwam Frits langsrijden met akoestische panelen en binnen een kwartier wist ik dat het startkapitaal allereerst in een veredeld piepschuim gestoken moest worden. We begonnen in de opnameruimte. Daarna kreeg ik een college akoestiek in de afluisterruimte.  De keuze was snel gemaakt. Primacoustic liet direct resultaat horen en was ook in esthetisch opzicht voor mij de beste keus. 

De volgende fase betrof de monitors. Na veel studiobezoek en voorbereidend onderzoek dacht ik precies te weten waar ik naar op zoek was. Als componist voor toneel- en dansvoorstellingen is het altijd complex om de studiomix meteen aan te laten spreken. Heel vaak heb ik te maken met slecht afgeregelde clusters in de schouwburgzaal, speakers die niet in beeld mogen, repetitiesetjes van plastic etc. etc. Ik zocht een referentie die me sneller resultaat gaf. Maandenlang heb ik me verheugd op de aanschaf van monitors die ik al jaren op de wensenlijst had staan, totdat ik opnieuw ging luisteren. Via, via, via kwam ik weer bij Helios in de showroom terecht alwaar ik serieus op de proef gesteld werd als deskundig luisteraar. De vertrouwde merken eerst, daarna de PSI's. Het was geen liefde op het eerste gehoor. Ik vond ze streng. Het gehele spectrum werd helder gedefinieerd en secuur weergegeven, maar ik miste karakter, persoonlijkheid en ballen. Enkele weken later stond ik weer te luisteren en hoorde een ander aspect van deze monitors: rust. Waar andere merken me enthousiast maakten door het fluwelen randje in de lage tonen of het uitgesproken geknisper in de hoge regionen, deed PSI gewoon wat iedere monitor behoort te doen: inzicht geven door rustig te blijven. 

Klinkt wat vreemd misschien voor iets dat de meest uiteenlopende vormen van geluid moet kunnen weergeven, maar als ik de PSI's na anderhalf jaar gebruik in een woord moet vangen, dan heet dat: rust.

Uiteindelijk gingen ze mee naar de studio. Met behulp van Frits werd de afluisterruimte verder verbetert, Primacoustic recoll stabilizers onder de speakers, extra paneeltje hier, basstrap daar en zo bouwden we gestaag aan een betrouwbare en ontspannen afluistering. Inmiddels heb ik meerdere malen kunnen ervaren dat de weergave van het geluidsbeeld door de PSI's een fantastische referentie geeft voor het resultaat in de theaters. Meer dan tevreden ben ik met mijn PSI 21M. Ze zijn een ijkpunt geworden voor veel verschillende stijlen muziek en extreme geluidsontwerpen.

De eerste indruk van streng is inmiddels vervangen door vertrouwen. Met dank aan de expertise en tijd van Helios

http://www.studioselles.nl/